فدراسیون شطرنج آسیا : کارلسن از رویارویی با آناند می ترسد !

پایگاه همدان شطرنج

نامه سرگشاده فدراسیون شطرنج نروژ مّوید این نکته است که احتمالاً "مگنوس کارلسن" از رویارویی با "ویسواناتان آناند" در شهر "چنای" واهمه دارد.

این تیتر بحث انگیز سایت رسمی فدراسیون شطرنج آسیا است که به نظر می رسد با همه توان به حمایت از میزبانی شهر چنای هند جهت برگزاری مسابقه فینال قهرمانی شطرنج جهان در نوامبر آینده برآمده است.در ادامه این مطلب می خوانیم:

شطرنج برای هر دو طرف مبارز در هند شرایط مساوی را قائل بوده است و اینبار هم چنین خواهد بود.در سال 1991 و درجریان مسابقات کاندیدای عنوان قهرمانی جهان در مرحله پیش از یک چهارم نهایی "آلکسی دریف" در صدر جدول رده بندی قرار داشت و "آناند" که در تعقیب وی به سر می برد در انتها عنوان قهرمانی مسابقات را در شهر "مدرس" از آن خود کرد. در آنزمان "مگنوس کارلسن" تنها دو ماهه بود.

بار دیگر در جولای 1994 و در مرحله یک چهارم نهایی کاندیدای عنوان قهرمانی جهان "آناند" در حالیکه  با دو امتیاز پیشتاز مسابقات بود از "گاتا کامسکی" در "سنگیناگار" (شهر نزدیک حیدرآباد هند) در بازیهای تکمیلی شکست خورد. تنها مهارتهای بازیکنان رقم زننده سرنوشت بازیها بوده است. اقدام سوال برانگیز فدراسیون شطرنج نروژ در زیر سوال بردن تصمیمات فدراسیون جهانی شطرنج تنها نشانه ای از ترس آنها از شکست "کارلسن" در مقابل "آناند" است.این را برای کسانی که تاریخ را فراموش کرده اند عنوان کردیم.

با به خاطر داشتن آنچه آوردیم باید اذعان کرد که نروژ باید به یاد داشته باشد که "آناند" در مقابل "گلفاند" در مسکو بازی کرد .کشوری که در آخرین لحظات برای میزبانی مسابقات معرفی شد. "آناند" در مقابل "توپالف" در صوفیه بازی کرد.پس بازی در هر کجای دنیا نباید جای سوال داشته باشد.فیده با انصاف و بر اساس استانداردهای ارائه شده دست به انتخاب زده است و باید بر اساس سیاستهای کاری خود نامه فدراسیون شطرنج نروژ را پوچ و مزخرف قلمداد کند.

فیده هم اکنون باید به "کارلسن" فرجه ای را تعیین کند تا موافقت نامه مسابقات را امضاء نماید و یا در غیر اینصورت وی را با "ولادیمیر کرامنیک" نفر دوم مسابقات کاندیدای قهرمانی جهان درلندن که هم امتیاز با وی از راهیابی به فینال قهرمانی شطرنج جهان بازماند ، جایگزین نماید.

http://www.asianchess.com/images/asian-chess-logo.png

در ادامه نامه فدراسیون شطرنج نروژ که 3 می 2013 ارسال شده است را مشاهده می فرمایید:

 

نامه سرگشاده فدراسیون شطرنج نروژخطاب به فدراسیون جهانی شطرنج

فدراسیون جهانی شطرنج

آقای الیمژینوف / هیات مدیره

جناب آقای الیمژینوف و هیات مدیره محترم

با نظر به بحثهایی میان فیده و نمایندگان "مگنوس کارلسن"  یپرامون محل  برگزاری مسابقات قهرمانی شطرنج جهان ،  فدراسیون شطرنج نروژ لازم می داند تا با ارائه مستدلاتی طی نامه ای رسمی دخول  خود را در این مباحث  اعلام نماید.

همانگونه که آگاه هستید آقای "مگنوس کارلسن" از برگزاری فینال مسابقه قهرمانی شطرنج جهان درشهر "چنای" هند  به دلیل نبود هیچگونه رقابتی برای احراز میزبانی مسابقات ابراز نارضایتی نموده است. آقای "مگنوس کارلسن" نطریات خود در این مورد را هم به صورت ایمیل و هم به صورت حضوری در نشست آتن با حضور مدیر برنامه ها و وکلایش اعلام نموده است.

ما از قوانین و آیین نامه  برگزاری مسابقات قهرمانی شطرنج جهان در سال 2013  چنین برداشت کرده ایم که هر فدراسیون و یا پشتیبان مالی که بهترین پیشنهاد مالی را اعلان کرد می تواند به عنوان برگزار کننده مسابقات اعلام عمومی شود.ما از فیده خواستاریم تا شرایط را برای سایر سازمانهایی که علاقمند به اعلان آمادگی جهت میزبانی مسابقات هستند را تسهیل نماید.

از سوی دیگر فیده باید بر اساس آیین نامه های خود تمامی پیشنهادات را قبل از اتخاذ تصمیم نهایی به دقت بررسی نماید. آشکار نیست که چرا فیده شهر چنای را به عنوان تنها گزینه قلمداد کرده است.

ما هم همانگونه که "مگنوس کارلسن" اظهار نموده است معتقدیم که  هم برای بازیکنان و هم برای فیده امتیازآور است که به صورت عادلانه و مبرهن دست  تمامی سازمانها و نهادهایی که قصد میزبانی مسابقات دارند را برای رقابت بازبگذارد.

با توجه به اینکه مسابقات در نوامبر برگزار خواهد شد لذا زمان کافی برای بررسی تمامی پیشنهادات و اخذ تصمیم نهایی وجود دارد.

فدراسیون شطرنج نروژ از فیده انتظار دارد تا با عمل به آیین نامه و دستورالعملهای برگزاری مسابقات قهرمانی جهان به تمامی سازمانها فرصت دهد تا پیشنهادات خود را ارائه دهند همانگونه که در مورد المپیاد جهانی شطرنج در سال 2014 عمل شد.

باید تاکید کرد که این یارکشی در مقابل میزبانی شهر چنای نیست بلکه یک درخواست کوچک جهت عمل به قوانین و رعایت عدل و انصاف است.

این نامه به صورت رسمی شامل شکوایه ای بر علیه شیوه انتخاب میزبان برگزاری مسابقه قهرمانی شطرنج جهان درسال 2013 می باشد.

با تقدیم احترام           

"یوران اولین جانسون"     

رییس فدراسیون شطرنج نروژ

 

منبع اصلی : پایگاه رسمی فدراسیون شطرنج آسیا

منبع فارسی : سایت شطرنجیان ( مترجم : غلامرضا خواجویی نژاد )

پایگاه خبری تخصصی ورزش شطرنج پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین

" همدان شطرنج "

www.hamadanchess.lxb.ir

www.hamadanchess.loxblog.com




لطفا نظرات ، پيشنهادات ، انتقادات و مطالب مورد نظر خود را با ما درميان بگذاريد .

اسلایدر